Назва програми
«Комп’ютерленд. Інформатика. 2-4 класи»
Пояснювальна записка
Пропедевтичний курс «Комп’ютерленд» Інформатика. Початковий курс. 2‑4 класи», орієнтований на вивчення в 2-4 класах загальноосвітньої школи.
Курс розрахований на 102 години протягом 3 років по 1 годині в тиждень.
Цілі і задачі курсу:
· ознайомити учнів з початковими уявленнями про інформаційну картину світу, інформацію та інформаційні процеси, які сприятимуть засвоєнню основних понять у базовому курсі інформатики і формуванню алгоритмічного та логічного мислення.
· сформувати навички і вміння використовувати комп'ютерну техніку як інструмент для роботи з інформацією у навчальній діяльності та повсякденному житті.
· розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні і творчі здібності учнів;
· виховувати самостійність і охайність при розв'язуванні завдань різного типу.
Інформатика повинна стати загальноосвітньою галуззю і навчання її в загальноосвітній школі варто починати у початковій школі. Комп’ютерні технології підвищують мотивацію дітей молодшого віку до навчання, позитивно впливають на їхні інтелектуальні здібності та соціальний розвиток. Вивчення початкового курсу інформатики варто починати з 2‑го класу, оскільки вікові особливості першокласників, зміна їх основного виду діяльності (з ігрової на навчальну), адаптація першокласників до навчання в школі не дають змогу повноцінно залучати комп’ютер до навчально-пізнавальної діяльності.
Найбільш доцільним і дидактично виправданим бачиться навчання інформатики за рахунок варіативної частини навчального плану.
Курс передбачає такі напрямки роботи учнів:
· Перший напрямок – знайомство з комп’ютером та його можливостями, з властивостями інформації та інформаційних процесів, з об’єктами навколишнього світу.
· Другий напрямок – розвивальний. Учням пропонуються задачі, для розв’язання яких треба нестандартно мислити, знаходити аналогію, виявляти закономірності, знаходити відповіді на цікаві питання, складати алгоритми для виконавців.
· Третій напрямок – практичний. У цьому напрямку учні повинні здобути навички роботи з клавіатурою, мишею, запуску потрібних програм, вміти набирати нескладні тексти, створювати малюнки тощо.
Курс розрахований на підтримку знань, умінь i навичок з основних шкільних предметів шляхом роботи з різноманітними навчальними, навчально-контролюючими та розвиваючими програмами. Після вивчення курсу учень має отримати сукупність навичок, понять і уявлень, які необхідні для формування логічного і алгоритмічного мислення.
Вивчення курсу передбачає оволодіння основними навичками роботи з комп’ютером, розвиток мислення, уваги. Логічні вправи формують вміння виявляти закономірності, класифікувати об’єкти за ознаками, працювати з множинами. Першу половину уроку учні працюють без комп’ютера, знайомляться з загальними положеннями курсу інформатики, виконують вправи на розвиток уяви, уваги, логічного мислення, творчих здібностей тощо.
За комп’ютером передбачається робота учнів до 15 хв. Для практичної роботи можна вибирати програми з наявного у школі навчального програмного забезпечення. Учні знайомляться з програмами роботи з текстами і малюнками, працюють з розвивальними і навчальними програмами.
Програма передбачає резерв часу, який можна використати для проведення інтелектуальних конкурсів та творчих змагань в кінці кожного семестру або навчального року. Контроль знань здійснюється за допомогою так званих зупинок, де у вигляді питань, тестів і малюнків пропонується перевірка навчальних досягнень учня з вивченої теми.
Розподіл навчального часу
Пропедевтичний курс «Інформатика. Початковий курс 2-4 класи» вивчається за 102 години: по 34 години (1 година на тиждень) у 2, 3, 4 класах.
№ п/п |
Розділ навчальної програми |
Кількість годин |
2 клас |
||
1. |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер |
8 |
2. |
Поняття і судження |
10 |
3. |
Об'єкти навколишнього світу |
3 |
4. |
Алгоритми і виконавці |
4 |
5. |
Можливості комп'ютера |
8 |
6. |
Резерв часу |
1 |
3 клас |
||
1. |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер |
9 |
2. |
Вступ до операційної системи |
6 |
3. |
Алгоритми і виконавці |
12 |
4. |
Об'єкти навколишнього світу |
4 |
5. |
Резерв часу |
3 |
4 клас |
||
1. |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер. |
22 |
2. |
Алгоритми і виконавці |
5 |
3. |
Об'єкти навколишнього світу |
5 |
4. |
Резерв часу |
2 |
Зміст навчального матеріалу
та вимоги до рівня навчальних досягнень учнів
2 клас (34 години)
К-сть годин |
Тема, зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня навчальних досягнень учнів |
8 |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер. Правила техніки безпеки і правила поведінки в кабінеті інформатики. Складові частини комп’ютера та їх призначення. Можливості комп’ютера при роботі з навчальними програмами |
Учень (учениця) ─ називає: основні складові комп’ютера; ─ наводить приклади: використання комп’ютерів в повсякденному житті для збереження та передачі інформації; ─ характеризує: призначення пристроїв комп’ютера ─ описує: джерела і приймачі інформації, дії з мишею; ─ пояснює: правила техніки безпеки при роботі з комп’ютером; ─ розв’язує: задачі з логічним змістом. |
10 |
Поняття і судження. Поняття та його ознаки. Зміст, обсяг понять, види понять. Судження, види суджень. Задачі на міркування, вилучення, уважність.
|
Учень (учениця) ─ називає: поняття та його ознаки, судження та їх види ─ наводить приклади: понять, суджень; ─ характеризує: зміст та обсяг понять, хибні та істинні судження; ─ описує: алгоритм перетворення істинних суджень в хибні і навпаки; ─ пояснює: відмінності видів понять і суджень; ─ розв’язує: задачі на міркування, вилучення, увагу тощо. |
3 |
Об’єкти навколишнього світу. Опис та склад об’єктів. Задачі на комбінацію об’єктів. |
Учень (учениця) ─ називає: об’єкти живої і неживої природи; ─ наводить приклади: різних об’єктів; ─ характеризує: склад об’єктів; ─ описує: об’єкти, які оточують людину в повсякденному житті; ─ пояснює: різницю в складі і діях об’єктів; ─ розв’язує: комбінаторні задачі тощо. |
4 |
Алгоритми і виконавці. Алгоритм. Виконавці алгоритмів. Складання алгоритмів для різних виконавців. |
Учень (учениця) ─ називає: визначення алгоритму; ─ наводить приклади: алгоритмів і виконавців; ─ характеризує: дії виконавців; ─ описує: лінійні алгоритми; ─ пояснює: як скласти алгоритм для виконавця; ─ розв’язує: логічні задачі тощо. |
8 |
Можливості комп’ютера. Малюнок і комп’ютер (створення і редагування малюнків). Симетрія. Текст і комп’ютер. Числова інформація і комп’ютер. |
Учень (учениця) ─ називає: призначення найпростіших програм для роботи з графічною, текстовою і числовою інформацією; ─ наводить приклади: роботи з різними видами інформації; ─ характеризує: можливості комп’ютера по створенню малюнків, простих текстів, набору простих арифметичних прикладів; ─ описує: алгоритм створення простих малюнків; ─ пояснює: як використовувати інструменти для малювання, клавіатуру для набору символів і цифр; ─ розв’язує: задачі з логічним навантаженням тощо. |
1 |
Резерв часу. Уроки розвитку творчого мислення. Турнір для допитливих. |
Учень (учениця) ─ Розвиває логіку, уяву, уважність, отримує навички розв’язування комбінаторних задач, розвиває нестандартне мислення. |
3 клас (34 години)
К-сть годин |
Тема, зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня навчальних
|
9 |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер. Правила техніки безпеки і правила поведінки в кабінеті інформатики. Інформатика і інформація. Форми представлення інформації. Джерела, приймачі і носії інформації. Будова комп’ютера. |
Учень (учениця) ─ називає: призначення комп’ютера, основні складові комп’ютера; ─ наводить приклади: використання комп’ютерів в повсякденному житті, збереження та передачі інформації; ─ характеризує: призначення пристроїв комп’ютера; ─ описує: джерела, приймачі та носії інформації, дії з мишею та клавіатурою; ─ пояснює: правила техніки безпеки при роботі з комп’ютером; ─ розв’язує: задачі з логічним змістом. |
6 |
Вступ до операційної системи. Робочий стіл та його елементи. Курсор. Піктограма. Програма та її вікно. Меню.
|
Учень (учениця) ─ називає: основні елементи Робочого столу; ─ наводить приклади: елементів Робочого столу; ─ характеризує: призначення елементів Робочого столу, меню; ─ описує: різні види піктограм, курсорів, вікон; ─ пояснює: як відкрити, закрити, згорнути вікно, як користуватися меню; ─ розв’язує: задачі на міркування, вилучення, увагу, створює міні-проект тощо. |
4 |
Алгоритми і виконавці. Алгоритм. Послідовність дій. Розгалуження. Складання алгоритмів для різних виконавців. |
Учень (учениця) ─ називає: визначення алгоритму; ─ наводить приклади: алгоритмів і виконавців; ─ характеризує: дії виконавців; ─ описує: лінійні і розгалужені алгоритми; ─ пояснює: як скласти алгоритм для виконавця; ─ розв’язує: задачі на складання алгоритмів, логічні задачі тощо. |
12 |
Об’єкти навколишнього світу. Склад і дії об’єктів. Група об’єктів. Загальні та відмінні властивості об’єктів. Множини. Елементи множини. Порівняння множин. Вкладеність множин. Підмножина. Переріз і об’єднання множин. Поняття про граф і дерево. Закономірність, аналогія. |
Учень (учениця) ─ називає: об’єкти живої і неживої природи; ─ наводить приклади: різних об’єктів; ─ характеризує: склад об’єктів, дії об’єктів, множини; ─ описує: об’єкти, які оточують людину в житті, дії над множинами; ─ пояснює: як виявити закономірності і аналогію; ─ розв’язує: задачі на побудову графа і дерева, комбінаторні задачі тощо. |
3 |
Резерв часу. Уроки розвитку творчого мислення. Конкурси ерудитів. У світі казкових задач. |
Учень (учениця) ─ Розвиває логіку, уяву, уважність, отримує навички розв’язування комбінаторних задач, розвиває нестандартне мислення. |
4 клас (34 години)
К-сть годин |
Тема, зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня навчальних
|
10 |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер. Правила техніки безпеки і правила поведінки в кабінеті інформатики. Інформація навколо нас. Як людина отримує інформацію. Інформаційні процеси. Кодування інформації. |
Учень (учениця) ─ називає: основні інформаційні процеси; ─ наводить приклади: використання інформації, дій над інформацією, збереження та передачі інформації; ─ характеризує: види і форми представлення інформації; ─ описує: джерела, приймачі та носії інформації; ─ пояснює: правила техніки безпеки при роботі з комп’ютером; ─ розв’язує: задачі з логічним змістом. |
12 |
Комп'ютер та його складові. Будова комп’ютера. Пам’ять і пристрої комп’ютера. Комп’ютерні мережі. Професії комп’ютера. Історія розвитку комп’ютерної техніки. Як створюють комп’ютери.
|
Учень (учениця) ─ називає: основні пристрої комп’ютера; ─ наводить приклади: використання комп’ютерів; ─ характеризує: пристрої комп’ютера; ─ описує: пристрої комп’ютера та принципи його роботи, історію створення комп’ютерів; ─ пояснює: правила роботи з комп’ютером; ─ розв’язує: задачі з логічним змістом. |
5 |
Алгоритми і виконавці. Алгоритм. Послідовність дій. Блок-схеми алгоритмів. Алгоритми з питаннями і з повтореннями. Складання алгоритмів для різних виконавців. |
Учень (учениця) ─ називає: визначення алгоритму; ─ наводить приклади: алгоритмів і виконавців; ─ характеризує: дії виконавців; ─ описує: лінійні, розгалужені, циклічні алгоритми; ─ пояснює: як скласти алгоритм для виконавця; ─ розв’язує: задачі на складання алгоритмів, логічні задачі тощо. |
5 |
Об’єкти навколишнього світу. Склад і дії об’єктів. Таблиці та їх елементи. Координати. Координатна сітка. Діаграми |
Учень (учениця) ─ називає: об’єкти навколишнього світу; ─ наводить приклади: різних об’єктів, таблиць; ─ характеризує: склад об’єктів, дії об’єктів, розташування об’єктів в таблиці; ─ описує: табличні об’єкти; ─ пояснює: як визначити розташування об’єкта в таблиці, як побудувати найпростішу діаграму; ─ розв’язує: задачі на побудову таблиць і діаграм тощо. |
2 |
Резерв часу. Уроки розвитку творчого мислення. Конкурси знавців. Брейн-ринг «Для розумних і допитливих». |
Учень (учениця) ─ Розвиває логіку, уяву, уважність, отримує навички розв’язування комбінаторних задач, розвиває нестандартне мислення |
Орієнтовне календарно-тематичне планування курсу
2 клас
№ заняття |
Дата |
Тема та зміст заняття |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер |
||
1. |
|
Перше знайомство з комп’ютером |
2. |
|
Складові комп’ютера |
3. |
|
Людина і комп’ютер |
4. |
|
Людина і інформація |
5. |
|
Джерела і приймачі інформації |
6. |
|
Збереження та передача інформації |
7. |
|
Зупинка №1 (контроль знань) |
Поняття і судження |
||
8. |
|
Поняття та його ознаки |
9. |
|
Зміст та обсяг понять |
10. |
|
Види понять |
11. |
|
Судження |
12. |
|
Види суджень |
13. |
|
Хибні та істинні судження |
14. |
|
Міркування |
15. |
|
Задачі на вилучення |
16. |
|
Задачі на уважність |
17. |
|
Зупинка № 2 (контроль знань) |
Об’єкти навколишнього світу |
||
18. |
|
Об’єкти навколо нас |
19. |
|
Опис та склад об’єктів |
20. |
|
Комбінаторні задачі |
Алгоритми і виконавці |
||
21. |
|
Що таке алгоритм? |
22. |
|
Виконавці алгоритмів |
23. |
|
Зупинка № 3 (контроль знань) |
Можливості комп’ютера |
||
24. |
|
Малюнок і комп’ютер |
25. |
|
Колір у графічному редакторі |
26. |
|
Створення малюнків |
27. |
|
Редагування малюнків |
28. |
|
Симетрія |
29. |
|
Зупинка № 4 (контроль знань) |
30. |
|
Текст і комп’ютер |
31. |
|
Числова інформація і комп’ютер |
32. |
|
Повторення (інформація, інформаційні процеси, комп'ютер) |
33. |
|
Повторення.(об’єкти і алгоритми) |
34. |
|
Резерв часу. Конкурс для розумних і допитливих |
3 клас
№ заняття |
Дата |
Тема та зміст заняття |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер |
||
1. |
|
Привіт, комп’ютер! |
2. |
|
Інформація та інформатика |
3. |
|
Форми представлення інформації |
4. |
|
Джерела, приймачі та носії інформації |
5. |
|
Будова комп’ютера |
6. |
|
Клавіатура комп’ютера |
7. |
|
Зупинка № 1 (контроль знань) |
8. |
|
Галузі застосування комп’ютера |
9. |
|
Учням про кібернетику |
Вступ до операційної системи |
||
10. |
|
Робочий стіл та його елементи |
11. |
|
Курсор |
12. |
|
Піктограми |
13. |
|
Програма та її вікно |
14. |
|
Меню |
15. |
|
Зупинка № 2 (контроль знань) |
16. |
|
Резерв часу. Конкурс ерудитів |
Алгоритми і виконавці |
||
17. |
|
Послідовність дій |
18. |
|
Алгоритм. |
19. |
|
Розгалуження |
20. |
|
Зупинка № 3 (контроль знань) |
Об’єкти навколишнього світу |
||
21. |
|
Склад і дії об’єкту |
22. |
|
Група об’єктів. Загальна назва |
23. |
|
Загальні та відмінні властивості об’єктів |
24. |
|
Множина. Елементи множини |
25. |
|
Порівняння множин |
26. |
|
Вкладеність множин. Підмножина |
27. |
|
Переріз множин |
28. |
|
Об’єднання множин |
29. |
|
Зупинка № 4 (контроль знань) |
30. |
|
Поняття про граф та дерево |
31. |
|
Аналогія |
32. |
|
Закономірність |
33. |
|
Резерв часу. У світі казкових задач |
34. |
|
Резерв часу. Конкурс ерудитів № 2 |
4 клас
№ заняття |
Дата |
Тема та зміст заняття |
Інформація, інформаційні процеси, комп'ютер. |
||
1. |
|
Інформація навколо нас |
2. |
|
Як людина отримує інформацію |
3. |
|
Що може людина робити з інформацією |
4. |
|
Інформаційні процеси |
5. |
|
Збереження інформації |
6. |
|
Передача інформації |
7. |
|
Мова передачі інформації |
8. |
|
Кодування інформації |
9. |
|
Обробка інформації |
10. |
|
Зупинка №1 (контроль знань) |
11. |
|
Комп’ютер – наш друг і помічник |
12. |
|
Пристрої комп’ютера |
13. |
|
Скарбниці пам’яті |
14. |
|
Пристрої введення інформації |
15. |
|
Пристрої виведення інформації |
16. |
|
Зупинка № 2 (контроль знань) |
17. |
|
Комп’ютерні мережі |
18. |
|
Сто професій комп'ютера |
19. |
|
Роботи |
20. |
|
Як комп’ютер з’явився на світ |
21. |
|
Як створюють комп’ютери |
22. |
|
Подорож у майбутнє |
Алгоритми і виконавці |
||
23. |
|
Ланцюжок дій. Алгоритм |
24. |
|
Блок-схеми алгоритмів |
25. |
|
Алгоритми з питаннями |
26. |
|
Алгоритми з повтореннями |
27. |
|
Зупинка № 3 (контроль знань) |
Об’єкти навколишнього світу |
||
28. |
|
Об’єкти навколишнього світу |
29. |
|
Таблиці |
30. |
|
Координати |
31. |
|
Координатна сітка |
32. |
|
Діаграми |
33. |
|
Резерв часу. Брейн-ринг «Для розумних і допитливих» |
34. |
|
Резерв часу. Конкурс знавців |
Комментариев нет:
Отправить комментарий